Dag 13: Markus 2:13-17

Bibeltext

'Och han gick längs sjön igen. Alla människor kom till honom, och han undervisade dem. När han gick där fick han se Levi, Alfaios son, sitta utanför tullhuset, och han sade till honom: »Följ mig!« Och Levi steg upp och följde honom. När Jesus sedan låg till bords i hans hus var det många tullindrivare och syndare som låg till bords tillsammans med honom och hans lärjungar, för det var många som följde honom. När de skriftlärda bland fariseerna fick se att han åt med syndare och tullindrivare sade de till hans lärjungar: »Äter han med tullindrivare och syndare?« Jesus hörde det och sade: »Det är inte de friska som behöver läkare, utan de sjuka. Jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare.« '

Markusevangeliet 2:13-17, Bibel 2000


Förklaring

Äter han med syndare?

Jesus förkunnar Guds rike i ord och handling. Det riket styrs av andra värderingar än de vi är vana vid. Ett exempel är när Jesus ska samla ihop sin skara av lärjungar. Då söker han inte efter de skötsamma, duktiga och populära. Här är det till exempel en tullindrivare, föraktad av de flesta för sitt samarbete med den romerska ockupationsmakten, som får uppmaningen att börja följa Mästaren.

På detta sätt får Jesus också kontakt med Levis vänkrets. Där möter han fler tullare, prostituerade och andra med låg status och dåligt rykte. Och Jesus trivs. Han äter och pratar tillsammans med sina nyvunna vänner.

Men omgivningen reagerar. Det här går inte ihop för de religiösa ledarna. Om Jesus är sänd ifrån Gud, gäller det väl att vara rädd om sitt rykte och hålla sig ren och obesmittad…

Så tänker inte Jesus. Han är syndares vän. Till dem är han sänd. Hos dem vill han vara. Hans rike är ett nådens rike. Och det är dessa människor som allra mest behöver Jesus. ”Det är inte de friska som behöver läkare, utan de sjuka”, vers 17.

Detta är värt att begrunda när vi idag tänker på hur en församling ska fungera. Kyrkan är inte en samlingsplats för präktiga. Den är en mötesplats för syndare som samlas kring Jesus. Vi får öva oss att se på varandra så: Vi är syndare, samlade med Jesus i vår mitt. Här finns det plats för alla – till och med för mig.

Till eftertanke: Jesus, hjälp mig att se mig själv och mina medmänniskor på samma sätt som du ser på oss.


Samtalsfrågor

    • Det finns ett ord som återkommer fyra gånger i v.15-17. Vilket?

    • Vad är skillnaden mellan de skriftlärdas och Jesu sätt att se på människorna kring bordet? Varför tänker Jesus så annorlunda?

    • Hur kan vi lära oss att se människor med Jesu ögon?

    • Var befinner sig Jesus i inledningen av denna text?

    • Varför ordnar Levi fest tillsammans med sina vänner, tror ni?

    • I slutet av texten är ”syndare” ett nyckelord. 

      • Kan ni hitta ordet i texten? (4 gånger!)

      • Varför blir de skriftlärda så arga när Jesus är med på Levis fest?

      • Vad tänker Jesus om dem som är med på festen?

    • För de skriftlärda handlar mycket om att dra upp gränser.

      • Varför tänker Jesus annorlunda?

      • Kan v.12 ge någon vägledning?

    • Vad tänker vini när vni hör ordet syndare?

      • Finns det lägen när vi drar onödiga gränser mot människor?

    • Jesus visar att syndare inte behöver göra något först för att kunna ta emot Guds kärlek, han kommer till dem som de är.

    • Hur kan vi visa våra vänner på den kärleken? 

  • Läs tillsammans berättelsen om den lame mannen (v.1-12). Läsa ganska långsamt, så att ni kan följa med i det som sker.

    • Försök att beskriva steg för steg vad den lame mannen tänker och känner under berättelsens gång.

    • Jämför de skriftlärdas sätt att tänka med Jesu sätt att tala och agera.

    I berättelsen om Levi är ”syndare” ett nyckelord. Det återkommer fyra gånger vi v.15-17)

    • Tror ni att Jesus trivdes på festen eller kände han sig besvärad i det här sällskapet?

    • Vad är skillnaden mellan de skriftlärdas och Jesus sätt att se på människorna kring bordet?

    I alla berättelser i detta kapitel hos Markus är det skriftlärda och fariséer som har invändningar mot vad Jesus säger och gör. De skriftlärda vi möter här verkar mest intresserade av att dra upp gränser och förbjuda.

    • Vad är det Jesus har att erbjuda i stället?

    • Hur kan vi förmedla till våra kompisar att livet med Jesus inte främst handlar om förbud utan att hos honom finns liv, glädje, förlåtelse och frihet?


    • Läs texten högt tillsammans

    • Låt någon läsa förklaringen av texten

    • Läs igenom texten en gång till, högt eller tyst

    • Samtala utifrån frågorna

    • Kör ni fast kan det vara ett tips att titta en gång till i förklarningen

    • Be tillsammans, gärna med något tacksägelseämne eller böneämne utifrån texten.

Föregående
Föregående

Dag 12: Markus 2:6-12

Nästa
Nästa

Dag 14: Markus 2:18-22