Dag 15: Markus 2:23–3:6
Bibeltext
'En sabbat tog han vägen genom sädesfälten, och lärjungarna började rycka av ax medan de gick. Då sade fariseerna till honom: »Varför gör de sådant på sabbaten som inte är tillåtet?« Han svarade: »Har ni aldrig läst vad David gjorde när han och hans män blev hungriga och inte hade något att äta? Han gick in i Guds hus — det var när Evjatar var överstepräst — och åt upp skådebröden, som inga andra än prästerna får äta, och gav också dem som var med honom.« Och Jesus sade till dem: »Sabbaten blev till för människan och inte människan för sabbaten. Alltså är Människosonen herre också över sabbaten.« Han gick till synagogan en annan gång, och där satt en man som hade en förtvinad hand. De höll ögonen på Jesus för att se om han skulle bota honom på sabbaten; de ville ha något att anklaga honom för. Han sade till mannen med den förtvinade handen: »Stig upp och kom fram.« Sedan frågade han dem: »Vad är tillåtet på sabbaten, att göra gott eller att göra ont, att rädda liv eller att döda?« De teg. Då såg han på dem fylld av vrede och sorg över att de var så förstockade. Och till mannen sade han: »Håll fram handen.« Han höll fram den, och den blev bra igen. Men fariseerna gick bort och började genast överlägga med Herodes anhängare om hur de skulle röja Jesus ur vägen.'
Markusevangeliet 2:23-3:6, Bibel 2000
Förklaring
Sabbaten blev till för människan
De här två berättelserna berör båda budet om vilodagen.
Sabbaten är viktig för en rättrogen jude. Den har sin grund i skapelseberättelsen, där Gud skapar under sex dagar och vilar den sjunde. Sabbaten ska också vara en försmak av det kommande paradiset, där rättvisa och harmoni åter råder och där människan en gång ska få vila ut. En dag i veckan ska man därför avhålla sig från arbete och i stället fira gudstjänst och glädja sig. När nu Jesus tillåter sina lärjungar att repa av ax längs vägen och sedan botar en man under pågående gudstjänst, väcker detta starka känslor.
Jesus ser saken helt annorlunda: Han sätter människan i centrum. Sabbatsbudet är inte till för att göra livet besvärligt. Vi behöver vila och tid att tillbe vår Gud. Men att vi därför inte skulle få äta eller bota en sjuk på sabbaten, skulle det vara Skaparens vilja? Tvärt om ska ju vilodagen vara en fläkt av paradiset. Och där ska ingen hungra. Där ska inga krämpor längre finnas.
Plötsligt kastas här ljus över Jesu person och uppgift. Där Jesus finns, där är Guds rike. Och där Guds rike är, där bryter en glimt av paradiset fram. Vad som sker vid vägkanten och i synagogan är inget brott mot vilodagen. Det är en försmak av den himmelska sabbaten som man får uppleva när hunger mättas och när en förtvinad hand blir helad.
Till eftertanke: Rekreation betyder bokstavligen ”återskapelse”. Hur kan vilodagen få sin rätta funktion i mitt liv, till återskapelse av kropp, själ och ande?
Samtalsfrågor
-
De två berättelserna i detta avsnitt berör samma fråga. Vilken?
Vad är det som driver Jesus? Vad är det som är viktigt för honom?
Vad betyder det Jesus här säger och gör för våra liv?
-
Nya konflikter mellan Jesus och fariséerna.
Vad gäller konflikten den här gången?
Varför skulle man inte få vara ute på vandring och inte ta ax från säden på sabbaten?
Finns det något gott i detta bud om att undvika arbete på sabbaten?
Jesus hänvisar till en händelse i 1 Samuelsboken där David gör något som inte är tillåtet.
Hur motiverar Jesus att David, då för länge sedan, och hans lärjungar nu, gör rätt när de väljer att utföra det som räknas som arbete i stället för att gå hungriga?
Också i synagogan handlar det om sabbatsbudet.
Varför, tror ni, utmanar Jesus de religiösa ledarna på det här sättet?
Vad är det som driver Jesus? Vad är det som är viktigt för honom?
Också vi som lever idag ställs inför svåra val i livet
Tycker ni att det är svårt ibland att veta vad som är rätt eller fel att göra?
Finns det några bra principer att följa?
Vad kan vi lära av Jesus?
-
Läs tillsammans berättelsen om den lame mannen (v.1-12). Läsa ganska långsamt, så att ni kan följa med i det som sker.
Försök att beskriva steg för steg vad den lame mannen tänker och känner under berättelsens gång.
Jämför de skriftlärdas sätt att tänka med Jesu sätt att tala och agera.
I berättelsen om Levi är ”syndare” ett nyckelord. Det återkommer fyra gånger vi v.15-17)
Tror ni att Jesus trivdes på festen eller kände han sig besvärad i det här sällskapet?
Vad är skillnaden mellan de skriftlärdas och Jesus sätt att se på människorna kring bordet?
I alla berättelser i detta kapitel hos Markus är det skriftlärda och fariséer som har invändningar mot vad Jesus säger och gör. De skriftlärda vi möter här verkar mest intresserade av att dra upp gränser och förbjuda.
Vad är det Jesus har att erbjuda i stället?
Hur kan vi förmedla till våra kompisar att livet med Jesus inte främst handlar om förbud utan att hos honom finns liv, glädje, förlåtelse och frihet?
-
Läs texten högt tillsammans
Låt någon läsa förklaringen av texten
Läs igenom texten en gång till, högt eller tyst
Samtala utifrån frågorna
Kör ni fast kan det vara ett tips att titta en gång till i förklarningen
Be tillsammans, gärna med något tacksägelseämne eller böneämne utifrån texten.