Dag 20: Markus 4:1-20
Bibeltext
'Sedan började han undervisa vid sjön igen. Massor av folk samlades kring honom, och därför steg han i en båt och satt i den ute på vattnet medan folket stod på stranden. Han undervisade dem med många liknelser, och i sin undervisning sade han: »Hör! En man gick ut för att så. När han sådde föll en del på vägkanten, och fåglarna kom och åt upp det. En del föll på de steniga ställena, där det inte fanns mycket jord, och det kom fort upp eftersom myllan var tunn. Men när solen steg sveddes det och vissnade bort eftersom det var utan rot. En del föll bland tistlarna, och tistlarna växte upp och kvävde det, och det gav ingen skörd. Men en del föll i den goda jorden, det kom upp och växte och gav skörd. Det gav trettiofalt, sextiofalt och hundrafalt igen.« Och han sade: »Hör, du som har öron att höra med.« När han blev ensam med de tolv och de andra som var med honom frågade de honom om liknelserna. Han sade: »Ni har fått veta Guds rikes hemlighet, men för dessa som står utanför är allt bara liknelser, för att de skall se med sina ögon utan att uppfatta och höra med sina öron utan att förstå, så att de inte omvänder sig och får förlåtelse .« Och han sade till dem: »Om ni inte förstår denna liknelse, hur skall ni då alls kunna fatta några liknelser? Vägkanten, det är de hos vilka ordet blir sått men som knappt har hört det förrän Satan kommer och tar bort ordet som har såtts i dem. De som får sådden på de steniga ställena, det är de som tar emot ordet med glädje när de hör det men inte har något rotfäste inom sig utan är flyktiga; blir det sedan lidanden och förföljelser för ordets skull kommer de genast på fall. Hos andra har sådden fallit bland tistlarna. Det är de som hör ordet, men världsliga bekymmer, rikedomens lockelser och alla möjliga begär tränger in och kväver ordet, så att det inte ger någon skörd. Men de som har tagit emot sådden i den goda jorden, det är sådana som hör ordet och tar det till sig och bär frukt trettiofalt, sextiofalt och hundrafalt.« Vad mannen sår är ordet. '
Markusevangeliet 4:1-20, Bibel 2000
Förklaring
Hör ordet och tar det till sig
När Jesus berättat liknelsen om mannen som sår, ger han för en gångs skull också uttydningen. Det handlar om fyra olika sätt att ta emot Guds ord:
Gunnar går inte i kyrkan alltför ofta. Det blir i samband med dop och begravningar, första advent och kanske någon mer gång. Men egentligen hör han knappt vad som sägs. Allt är glömt innan han kommit ur kyrkan.
Marie är uppvuxen i ett kristet hem. Hon har gått i söndagsskolan, konfirmerats och varit ivrig medlem i församlingens ungdomsgrupp. Men när Marie börjar på högskolan får hon helt nya kamrater och möts av så många svåra frågor att hon lämnar tron.
Robert blir av en arbetskamrat inbjuden att vara med i en studiegrupp om grunderna i den kristna tron. Han blir fascinerad och fattar ett beslut att vara en kristen. Men så var det så mycket med jobbet och huset och bilen och båten och golfen… Tiden räcker inte för kyrkan också. Långsamt slocknar tron i hans liv.
Pias flicka ska konfirmeras. Under en gudstjänst är det några ord som talar särskilt till Pia, fast hon egentligen bara följt med som chaufför. Det tänds en längtan i hennes hjärta att få veta mer. Hon letar fram sin gamla bibel och börjar läsa. Pia tar fler tillfällen att följa med till kyrkan. Långsamt växter en tro i hennes hjärta och på fler och fler områden började det märkas att det skett en förändring i hennes liv.
Till eftertanke: Liknar jag någon av dessa personer? Vilken frukt bär Guds ord i mitt liv?
Samtalsfrågor
-
Försök att med hjälp av v.13-20 klara ut vad de olika sakerna i liknelsen står för:
Vem är det som sår? Vad är det som sås ut? Vilka är det som tar emot utsädet?
Hur ser det ut i våra liv?
Är det så att Guds ord ibland bara studsar bort som ett frö på en hård väg?
Hur kan jag få så stadiga rötter att jag kan klara också när min tro möter motstånd?
Vad av det som nämns i v.19 är det största hotet mot min vandring med Gud?
-
Tycker ni att det är svårt att förstå liknelsen om mannen som sår så är ni i gott sällskap, Jesus apostlar fattar inte heller. (v.10) Därför ger Jesus dem en förklaring.
Försök att med hjälp av v.13-20 klara ut vad de olika sakerna i liknelsen står för:
Vem är det som sår?
Vad är det som sås ut?
Vilka är det som tar emot utsädet?
Fundera sedan:
Hur skulle ni vilja beskriva någon som är som en ”vägkant”?
Vad är det som kan göra en människa ”hård”?
Hur är en person av den ”steniga” typen?
Vad är det som gör att det till sist inte blir någon skörd?
Varför blir det ingen skörd om man sår bland tistlarna?
Fundera över de hinder som nämns. Vad kan det konkret handla om i en tonårings liv?
Vad är det som skiljer ”den goda jordens” lyssnare från de andra?
Vad kan det vara för skörd i en människas liv som Gud vill att det ska bli?
(Jämför det som sås ut och det som skördas!)
Hur ser det ut i våra liv?
Är det så att Guds ord ibland bara studsar bort som ett frö på en hård väg?
Hur kan jag få så stadiga rötter att jag kan klara också när min tro möter motstånd?
Vad av det som nämns i v.19 är det största hotet mot min vandring med Gud?
Kan ni hjälpa varandra i gruppen att se hur Guds ord har burit frukt i era liv?
Hur gör vi bäst för att vara med och så Guds ord vidare bland våra kompisar?
-
Försök att med hjälp av v.13-20 klara ut vad de olika sakerna i liknelsen om sådden står för:
Vem är det som sår? Vad är det som sås ut? Vilka är det som tar emot utsädet?
Hur ser det ut i våra liv?
Är det så att Guds ord ibland bara studsar bort som ett frö på en hård väg?
Hur kan jag få så stadiga rötter att jag kan klara också när min tro möter motstånd?
Vad av det som nämns i v.19 är det största hotet mot min vandring med Gud?
Kan ni hjälpa varandra i gruppen att se hur Guds ord har burit frukt i era liv?
Från v.26 följer två liknelser som Jesus berättar.
Den första liknelsen påminner om att Guds rike har en inbyggd växtkraft. Behöver vi inte göra något då?
Vad tror ni Jesus vill säga med den andra bilden med senapskornet?
Om ni tänker er att er skolgrupp är Guds rikes senapsfrö på er skola, vilken uppmuntran kan då den här liknelsen ge?
Vilka olika känslor hinner lärjungarna uppleva genom den här berättelsen?
Vi kan alla råka ut för stormiga tider i livet. Vilka saker i den här berättelsen kan lära oss något som då kan vara till hjälp för oss?
-
Läs texten högt tillsammans
Låt någon läsa förklaringen av texten
Läs igenom texten en gång till, högt eller tyst
Samtala utifrån frågorna
Kör ni fast kan det vara ett tips att titta en gång till i förklarningen
Be tillsammans, gärna med något tacksägelseämne eller böneämne utifrån texten.