Dag 23: Markus 4:35-41

Bibeltext

'På kvällen samma dag sade han till dem: »Låt oss fara över till andra sidan.« De lämnade folket och tog honom med sig i båten som han satt i, och andra båtar följde med. Då kom en häftig stormby och vågorna slog in i båten, så att den var nära att fyllas. Själv låg han och sov i aktern med huvudet på dynan. De väckte honom och sade: »Mästare, bryr du dig inte om att vi går under?« Han vaknade och hutade åt vinden och sade till sjön: »Tig! Håll tyst!« Vinden lade sig och det blev alldeles lugnt. Och han sade till dem: »Varför är ni rädda? Har ni ännu ingen tro?« Då greps de av stor fruktan och sade till varandra: »Vem är han? Till och med vinden och sjön lyder honom.«'

Markusevangeliet 4:35-41, Bibel 2000


Förklaring

Vinden och sjön lyder honom

Steg för steg avslöjar Jesus sin kraft. Sedan dopet i Jordan har han predikat, drivit ut demoner och botat krämpor olika slag, så att människor häpnat och tackat Gud. Nu visar han lärjungarna sin makt också över naturens krafter.

Själva står de helt handfallna när ovädret drar in. Till och med de erfarna fiskarna bland de tolv inser att den här gången är det fara å färde. Jesus däremot ligger lugnt i aktern och sover. Och när han vaknar kan han med sitt blotta ord få de rytande vågorna att lägga sig så att sjön blir spegelblank.

Vissa vill avfärda den här typen av berättelser som myt eller saga: ”Sådant händer bara inte.” Men då ska vi komma ihåg tre saker.

Jämför man den här berättelsen med traditionella myter ser man att det här är en text av en helt annan karaktär. Här redogörs för en händelse som går att placera i tid och rum.

Det har bara gått 20-30 år när Markus skriver ner denna berättelse. De flesta av lärjungarna är fortfarande i livet. De skulle aldrig ha accepterat att en uppdiktad historia fördes vidare. I så fall skulle de i varje fall ha sett till att de själva framstod i lite bättre dager.

Om Jesus verkligen är Gud som vandrar här på jorden, då är det inget märkligt med att han har makt över sin egen skapelse. Lärjungarnas fråga: ”Vem är han?”, vers 41, är befogad. Allt hänger på om det verkliga undret har skett: att Guds Son har fötts i denna värld.

Till eftertanke: Om Jesus är Guds Son, vad är då omöjligt?


Samtalsfrågor

    • Vilka olika känslor hinner lärjungarna uppleva genom den här berättelsen?

    • Det Jesus gör i den här berättelsen är ännu en pusselbit till att förstå vem han är.

    Vem är han som har makt över naturens krafter?

    • Vi kan alla råka ut för stormiga tider i livet. Vilka saker i den här berättelsen kan lära oss något som då kan vara till hjälp för oss?

  • Läs igenom texten noggrant, minst en gång. Försök sedan att återberätta texten med hjälp av stödorden nedan. Ta en mening var. Övriga ”fyller på” om något viktigt inte kommer med. (Gör gärna övningen två gånger om ni hinner)

    • På kvällen…

    • De lämnade…

    • Då kom…

    • Själv låg…

    • De väckte…

    • Han vaknade…

    • Vinden lade sig…

    • Han sa…

    • Då greps de…

    Lärjungarnas fråga i v.41 lyder: Vem är han?

    • Vad är svaret som texten ger?

      • Vad i berättelsen pekar på att Jesus är en människa som vi?

      • Och vad visar att Jesus också är Gud?

    • Vilka olika känslor hinner lärjungarna uppleva genom den här berättelsen?

      • I v.40 verkar det som att motsatsen till rädsla är tro. Kan det vara så?

      • Vad är det för skillnad mellan den rädsla som det står om i v.40 och den ”fruktan” som nästa vers berättar om?

    Vi kan alla råka ut för stormiga tider i livet.

    • Vilka saker i den här berättelsen kan lära oss något som kan vara oss till hjälp?

  • Försök att med hjälp av v.13-20 klara ut vad de olika sakerna i liknelsen om sådden står för:

    • Vem är det som sår? Vad är det som sås ut? Vilka är det som tar emot utsädet?

    • Hur ser det ut i våra liv?

      • Är det så att Guds ord ibland bara studsar bort som ett frö på en hård väg?

      • Hur kan jag få så stadiga rötter att jag kan klara också när min tro möter motstånd?

      • Vad av det som nämns i v.19 är det största hotet mot min vandring med Gud?

      • Kan ni hjälpa varandra i gruppen att se hur Guds ord har burit frukt i era liv?

    Från v.26 följer två liknelser som Jesus berättar.

    • Den första liknelsen påminner om att Guds rike har en inbyggd växtkraft. Behöver vi inte göra något då?

    Vad tror ni Jesus vill säga med den andra bilden med senapskornet?

    • Om ni tänker er att er skolgrupp är Guds rikes senapsfrö på er skola, vilken uppmuntran kan då den här liknelsen ge?

    • Vilka olika känslor hinner lärjungarna uppleva genom den här berättelsen?

    • Vi kan alla råka ut för stormiga tider i livet. Vilka saker i den här berättelsen kan lära oss något som då kan vara till hjälp för oss?


    • Läs texten högt tillsammans

    • Låt någon läsa förklaringen av texten

    • Läs igenom texten en gång till, högt eller tyst

    • Samtala utifrån frågorna

    • Kör ni fast kan det vara ett tips att titta en gång till i förklarningen

    • Be tillsammans, gärna med något tacksägelseämne eller böneämne utifrån texten.

Föregående
Föregående

Dag 22: Markus 4:26-34

Nästa
Nästa

Dag 24: Markus 5:1-23